Wednesday, September 05, 2007

Bersama Mak Merah - Sorotan 2




Email 1 - Sue


Mak Merah,



saya bosan la mak merah, saya ada housemates tapi saya taktau apsal saya duduk ngan org yg tak sekepala ngan saya. mungkin org akan kata, pindah la ape susah. tp saya kene pk jugak sewa mahal sume, tada org nk replace saya. sian jugak kat diorang. saya talehla selfish sangat. tapi saya mmg tatau nk wat camana dah. jiwa rasa tetekan je, diorang tak kacau saya ke apa, ok je. cume camtu lah, saya tade sapa nk bercakap nk berkomunikasi jauh sekali nk share masalah, rasa cam ape guna ntah ada housemate..salah saya ke? taktaula saya sedeh la. skrg saya rasa cam saya tanak bukak mulut langsung. and i seriously hv no place to vent my sadness/anger or anything :'(



thanks mak merah





Email 2 - Lisa




Masalah sy. sy ader bf yg sgt gila kuasa. Kawal everything. He must on top of everything. I lost my besh fren just bcoz he dosent like her and most of my fren. Dia tak bagi I kuar jenjalan, making frens..hanya nak sy dok umah jer. And kuar pun dgn dia sahaya. Temper ghilos. Salah sket siap lah muncung dia. Sy byk kena bersabar ngan dia. Sometimes sy rasa syalak mcm ‘boyfriend’ yg selalu kena mengalah n memujuk partner nya. Sy selalu kena mengalah dlm byk hal. When he done wrong, tetiba jd mcm sy lak yang wat silap.



Tapi..dlm pada masa yang sama. Hanya dia saja yang sya ada sekarang. Tak dinafikan dia byk membantu sy selama ni. Dan pada ketika angin dia baik, he is a good man. And I love him. It just ada masa sy tak tahan sgt ngan sikap control dia.



My fren did said..fikir masak2 before make any commitment sbb his attitude makan diri sy inside slowly. I can’t be hurt anymore..i just can’t. Ada masa sy fikir nak break off bila time2 gaduh..tapi sy takleh teruskan bila dia dtg n cuba berbaik. Bodoh kan sy? Sy sgt lembut hati!!



Dear kak red and fellow readers..help me out here..i need some guidence..








Email 3 - Mel



I’m a mama to 10 mth old son…kawin pd jun 2004 dgn the only anak laki yg ada 4 org kakak…aku n family dok serumah dgn mak mertua (MIL), yakni mak laki aku, very the cerewet n laser ghila mulut dia….mcm2 kejadian kna kt aku…dh puas nangis..tp laki aku kta aku yg emotional lebih…MIL pn bila dpn laki aku bleb bt baik..ehh mak mana ada mrh…x kata pe pn..bt la apa korang nk buat..mak tinggal sorang x kisah…chaiitt…tipu… Pas 1 thn++ dok serumah, aku ajk pindah, pyh dok skali…terkongkong sgt..kami 2 keja..tp balik umah kna b4 matahari terbenam pasai my MIL ni takut gelap…takle dok sengsorang, walhal anak pompuan dia n family pnya umah btoi2 dpn umh kami ja…Mlm jam mg pyh kami nk kemana2, klu nk p mana kna tentukan MIL sapa nk temankan, nk p umh sapa…sampaikn kmi nk p brjln ka holiday..kna tentukan dgn adik bradik MIL dia nk dok ngan sapa….


Pas aku bsalin…balik umh mama aku…selang sehari mesti dia mai…pastu dok ulang dpn muka baby aku..bila nk balik..bila nk blik…walhal bila blk..sket dia x heran…actually dia yg nk blk dk umh dia..takut la dok sorang..ank laki dia temankan anak bini…


Aku slalu tension sejk ada baby, kna aku plak cam meroyan ka hapa…asal tension nk cerai..bangang toii…dlm pertengahn bln 7…kami gaduh…aku mmg dh nekad…nk pisah ja..apa guna ada laki klu asyik nk ikut pala lutut adik bradik..kadang sampai nk bli bawang pn srh adik laki dia nk p bli..walhal tgh keja ni….mlm tu dia pukul aku..cekik aku…hentak aku ke dinding….tp aku sket pn x nangis…aku hanya nangis bila anak aku nangis terkejut2 takut bila laki aku ble p rentap baby dr aku…mmg dasar dispatch x ble diajaq….pastu plak mak dia masuk campoq…laki aku trus rentap baby..aku nk amik..pasai baby aku mmg dr dlu pn nk kat aku ja..siap laki aku kata..”mak jgn bg kt dia”…dgn siap kak dia mai rentap sama..korang bayangkan aku sensorang….siap mak dia kata bg ja mak pegang pasni dh x duduk sini dh…ble piker la kan ..dia mmg x suka aku tp dia x ngaku… pastu laki aku dok ungkit pasai segala buruk aku depan keluarga dia, yg elok suma ilang..dia ja yg btoi….mlm tu gk aku packing…so sampai lani aku n my baby stay with my parents…aku dh p pjbt agama, citer apa patut, aku file kes..mintk nk kaunseling…ustazah tu tnya, ada ka family dia mai bincang…x da…dgn laki aku pn aku kata awat x crita kt abah..dgn sombong ble kata nak crita apa lg?


Skang aku digantung x bertali….dia harap mai tengok anak sejam…pastu balik….abis kuat antq msg tanya nk bli susu brapa kotak..ada skali tu…dia x hbq kt aku, aku kt opis, dia call ckp dgn mama aku…kta nk bwk baby kuaq, kakak dia nk pegang, sedangkn dia pn tau…anak aku mmg x ngam lngsung dgn mak sedara blah laki aku, depa pegang ja nangis2….pastu abah aku call aku…aku srh abah aku amik aku balik, nk tgk dia nk mai umah dk bila aku ada…alih2 masa aku tunggu abah mai..dia antq sms ckp aku sj bwk ank kuaq bila dia nk mai amik…pastu antq sms lg, “aku dh pikiaq, aku akan bg apa ang nk, ang dh file kes, aku dh p pjbt agama”…konfius aku…aku x jwb sms tu…pasal abah aku kta bila jd camni ni sabaqkan diri, mintk doa kat Tuhan biar depa sedar…aku dpt rasa…kakak2 dia ada sama….mnghasut kta aku sj bt camtu..sedangkan aku sj nk tunggu dia mai…dok terpikir..aku nak apa..dh dia kata aku akan bagi apa ang nak…mase gaduh tu mmg nk cerai berai kejadah tuh..tp bila berasingan rs sendu gk laa..nasib la anak aku mmg manja aku..lgpn masa kmi kerja pn..mak bapak aku yg jaga cucu dia ni…


Bapak aku dh ckp dgn dia, klu ada jodoh ada la..klu tadak nk bt cemana…dh puas nasihat…crita….tp tadak tindakan pa pn…beza sgt cara abah aku ngan family dia…aku ingat kalaula perangai parents aku cam family dia..dh lama dia xle masuk umah jumpa anak…tp family aku siap ble hidang air..borak2….aku ajak bincang tamau….nk ikut kata dia ja…di nk balik dok dgn dia..ikut apa kata dia..katanya tamau jd pak turut..subhanallah..aku x pnh anggap dia mcm pak turut…x sangka dia sampai kuar kata2 camtu..sedangkan aku tau perangai dia sepanjang 3 thn kmi kawin ni…aku tau kakak2 dia byk masuk cmpq dh ni…tp apa daya aku..skang aku dh x kisah…ada jodoh ada la…tp aku nk dia selesai secara gentleman la…nk cerai ka hapa ka..abah aku pn dh tatau nk kata pa dgn dia dia….nyesal pn ada…abah pnh kta…dia dh rs mcm usben aku x mampu (im a graduate and now with salary RM2k per month) tp dh aku yg kemaruk chenta ni x pikir suma tu…sbb bg aku walaupun seseorng tu gaji takat RM800 ja..tp klu ada usaha ble berjaya n pandai bt duit…rupanya telahan aku silap..patut la family sebelah mama aku dok bising pasal pilihan aku..rupanya diaong ble agak dh…nk bt cemana..klu diikutkan husband aku baik, tp dh mak n kakak2 dh msk cmpq, payah la….





Photos - a gift from the gifted hand



18 comments:

Anonymous said...

Salam Sis Red..

Muka ko dlm 1st pic tu mcm christine ling pulak.Hehehe...Mcm sdp je mee goreng korang tu..buat aku lapar pulauukk...ehh betul ke mee goreng tu...

ween said...

WAHHH kakred pas ni ween pon nak email kak redlah...

Jelly said...

fuh berpeloh akak baca email #3.... kesian ekk tapi apakan daya... im speechless... tak reti la nak nasihat org sebab diri sendirik pun tak tenasihat... cuma doa jerk la ekkk..... nak suh sabaq sure dah lama adik tu sabaqkan..... doa jerk la...

email #2 tu seakan2 email #3 tapi sblm nasik jadik bubur fikir-fikirkan la... masih ada masa lagik tu....

Anonymous said...

nyah, aku mcm sokong jek yg ckp muka mcm christine ling tuh..wakkaka..ade la tempias2nye sket.

kim bassinger.

MOLY said...

lotih eden membaca. tak pe tak pe, syiok jek.

di bawah ini adalah pendapat, pandangan, dan juga kata-kata dari saya .. sdn bhd.

email 1
kalau saya di tempat anda lagi2 hanya mengenai hal housemate yang sangat lah kecik masalahnya nih, saya awal2 lagi dah blah. sbbnya, asik2 kita nak kena jaga hati orang, tapi sapa yg nak jaga hati kita ??? lebih baik saya mencari kebahagian dan ketenangan untuk diri sendiri dahulu dari saya bersedih, bermuram durjana dan tak happy kat rumah yang saya duduk sendiri. jadi, renung2kanlah. pk2 kanlah. anda dah besar, keputusan terletak di dalam kepala pikiran anda.

email2
saya sebenarnya benci dengan nama pengirim no.2, sbb ada sejarah hitam dimasa lampau. tapi, takpe, benda dah lepas bakpe nak dikenang. pada pandangan saya pula, selalunya kita ble dah sayang,mmg mcm tuh lah. buruk pun kite tetap kata baik, baik pun lagi bertambah la baik. susah nak lepaskan dia sbb kita sayang dia, dan mungkin diri cik adik nih, risau kalau dah xde si dia, nak cari lelaki lain mungkin payah dalam usia cik adik itu. kalau saya, saya sendiri susah nak buat keputusan, tapi kalau keputusan yang bakal saya buat itu terbaik untuk diri saya di masa depan, saya sanggup lakukan apa saja sekarang, dari saya merana dikemudian hari. kami di sini, hanya boleh memberi pandangan @ nasihat, tapi sebenarnya keputusan ada pada tangan cik adik. semoga berjaya !! :)

email 3
saya kurang suka la lelaki yang terlalu mengikut kata2 adik beradik, kemudian kata2 emak, tak reti nak buat keputusan sendiri. aduhhh .. bab nih saya susah nak komen. saya tak kahwin lagi, tapi apa saya boleh katakan, kalau dia boleh buat macam tuh sekarang, x mustahil dia x boleh buat lagi. hasutan dari kluarga dia akan sentiasa ada .. maap ye.

Wassalam ~

Red Mummy said...

who the hell is that cristine ling?

aku rasa korang tlg concentrate kat emails contents drpd ko belek muka red diva, it s only an iklan.

sekali aku bekhen kang...

Adi Osman said...

kau sunatkan ke lalat tu kak...kalau jantan kau sunatkan kasik tinggal tunggul je, kalau betina kau potong je bijik dia kak....

Anonymous said...

jayat lalat tu...cam xde laki lain d donia ni...benci lalat...nnti nak gi kedai pak abu beli pokol lalat...x pon senduk ok gak

azrid said...

Email#1
Toksah nak fikir org lain, fikirkan diri kita ajer..

Email#2
Setuju ngan Lily, bila dak centa semua elok jer..
Carik lain la dik ooii

Email#3
kalu dr awal dah ikut kata family dia..biasanya sampai nila2 akan ikut kata family dia..

Apa2 pun..sirman tu mkn mee ke ketiau?
terliur la plakk

vangardx said...

Salam, nak cuba jadi penjawab soalan la :p

Email 1 - kepada sue, suka atau tidak anda kena hadapi perkara itu, memang satu tekanan bila tinggal bersama dgn org tak sekepala, pokoknya sue sudah tau permasalahan yg lain sekiranya berpindah, maka cari paling mudah, banyakkan bergaul dgn rakan yg tidak serumah :)

Email 2 - lisa, itulah kelemahan wanita yg paling nyata pada pendapat sy, mudah mengalah dan cepat memaafkan, lisa tidak bodoh kerana lembut hati, lisa seorang wanita yg gagah kerana masih mampu meneruskan aktiviti seharian walaupun mendapat kongkongan yang agak extreme, bagi saya cuba list down kan segala permasalahan, dan berbincang secara profesional jika perlu cari pihak ketiga yang boleh dipercayai utk mengawal suasana, dapatkan kata putus, dan buat keputusan yang lisa rasa peratus impak positif lebih tinggi utk bekalan mendatang walau agak perit pada pemulaanya, lisa perlu tegas :D

email 3 - kak mel, erk serius benar situasi ni, sy takde pengalaman dan kredibiliti baru 21thn je nie, tapi nak jgk la beri pendapat, tak salah kan? gantung tak bertali memang satu keadaan yg mana wanita tu saja yg mengerti betapa peritnya rasa hati, lagi2 dengan sikap org tua dan adikberadik sebelah laki, cara terbaik adalah merujuk pada pejabat agama, saya rasa mereka ada solution terbaik, jika perlu failkan je kes nie ke makhamah utk pembelaan, anda ada hak dan jg berpelajaran, sia-sia sahaja merosakkan diri walhal dengan ilmu yg ada kak lisa bleh sumbang bnyk pada negara, yg penting ingat tuhan walau ape keadaan sekalipun jangan bertindak melulu yg akhirnya memakan diri seperti membunuh diri, membunuh orang lain dan sebagainya. Pohon doa agar diberi kekuatan dan pertunjuk.

* cakap memang senang tapi perbuatan itu belum tentu, saya jg manusia biasa, sekadar memberi pendapat :D

* kak red, jom exchange link blog, blog lama syam dah hilang :( skang tgh build up balik di syamsulariff.com

terima kasih

Anonymous said...

email 1:

Kalo pasal osmet neh, tak boleh nak salahkan satu pihak jer. Mayb ada tingkah laku awk yang diorg x berkenan ker,so diorg amik langkah "mind ur own business".Saya tak kata awk yg salah and saya pun x kata yg osmet awk tu bersalah. Semua perkara boleh dibawa berbincang. Renung2kan la =)

email 2:

Saya rasa,lebih baik awk fikir betul2 dulu sebelum wat keputusan nk ada apa2 ikatan dengan dia. Kalo boleh, biarla kita 'bercerai mati' bak kata org. Takkanla kita nk kawin setahun dua pastu berpisah. Betul tak?. Memang tym bercinta kita boleh bersabar dengan semua karenah dia..tapi, tahap kesabaran seorang manusia neh pun ada hadnya. Kalo awk sygkan dia, mayb awk boleh berbincang dengan dia ttg attitude dia..manala tau kot2 dia akan berubah satu hari nnt?. If dia x berubah juga, awk fikirla sendiri. Biar kita merana sekarang, dari merana kemudian ari. Apa2pun, berdoala pada Tuhan agar diberi petunjuk dan juga kebahagian. =)

Email 3:

Saya tak boleh nk bagi pendapat untuk masalah kakak neh and sy pun tak kawin lg. Apa2 pun kak, sabar tu separuh drpd iman. Yang pasti Allah itu sentiasa berada disisi org yg mengingatiNya ;)

drvynum said...

I kinda dont understand your language.I came here cause i red some where that red is favorite colour and mine too.I thought if you could just check my red colour site and make a small note.I support a team which is called the red devils and thought if this red queen wants to know more about the red king.By the way You are too redhot to handle !! Loved your style kinda similar.

Anonymous said...

Eh

Aku pun baru nak pos pasal muka mak merah macam Chrstine Ling, rupanya dah ada komen pasal tu.

Sebelum ni ada gak muka mak merah yang macam Christine Ling.

Christine Ling tu membaca bekas berita TV3, cina tapi petah berbahasa Melayu.

Ala, masa zaman sekolah rendah atau menengah dulu

Anonymous said...

bgs la red diva da lh senyum blk.. i;m so happy.. but de smthg nk share "Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda" so dun pk2 pasal lalat tu lg.. abaikan n anggp lalat tu "ingin tiru like u but x dpt so dat y dia wat u cmtu.. ok,smiley always..

Rush Murad said...

citer2 housemate ni tak habis2 kan? aku baru jer tendang hsemate aku.... peduli apa aku si mamak kedekut berkira and pengotor tu.... i'm soooooo happy, lepas ni aku nak call Jabatan Agama Islam, biar tangkap depa yg selalu nak berhibernasi...... buat susah aku jer..... :O

Zana S said...

email#1
pasal osmet nie mmg problem. tapi klau rasa boleh tahan n buat kerja memasing, y not u stay. klau rasa mcm seksa diri n satu hari nnt mungkin ada kes tikam2 belakang, better move out.

email#2
berdasarkan sejarah hidup ku... ecceewah..tak semua org sama. so... in my opinion... doa bebanyak n buatla solat minta petunjuk. jika benar hati dah tetap padanya... mungkin dia yg terbaik cuma sikap dia yg boleh buat u sakit jiwa. tapi klau hati bukan padanya... baik putus dr pepening kepala dikemudian hari..
me<<< be4 kawen, beh kuang tu la pangai hubby, but after married, kurang ckit. dah ada anak lagi leh tolak ansur cuma normal la klau lelaki nie ego dia melebihi segala2nya.

email#3
saya doakan moga yg terbaik ut u n anak u. sampai boleh nak meroyan tu.. mmg haru sungguh la. biar berpisah skarang dr dendam jadi barah. lagi bahaya. mcm kata diorg kat atas tuu.... klau skang dia boleh buat, sampai bibila pun dia akan buat n ikut ckp org lain.

UmiMia said...

Ok...i lak nak bagi pandangan.

email1

Yang nih hang kena ubah diri sendiri dulu lah beb, kita dok dalam masyarakat..kalau dah housemate tak leh bergaul...mati kering lah hang dok luar tuuuu

email2

Aduuhh...ramai betul jumpa ppn camnih...tolonglah...wahai semua perempuan diluar sana. Tolonglah fikirkan pasal masa depan, pasal kebahagian diri sendiri dulu sebab bila kita bahagia...barulah orang disekeliling kita juga bahagia...u got my msg here????

email3

Yang ni bab2 libatkan family ni memang payah sikit...kalau sang suami tu tak sedar dan hidup dalam dunia dia tu jer dan tak cuba tengok situasi 360 degree...alamatnya lebih baiklah ca alip but. Kalau kemudian dia dah sedar dan masih ada sayang dan cinta..dan demi untuk anak, tu u fikir lain lah pulak. Tapi sepatutnya selepas situasi yang macam u alami ni...u pasti akan lebih matang menilai kehidupan.

Kepada ketiga2 penghantar email....Semoga Berjaya dan apa2pun jangan putus asa dengan hidup...dalam pahit selalunya ada manis kemudiannya.

Apa2pun...think positive ok....

Siti Blogger said...

Kesian kat Mei (email 3). Pantang aku kalu jantan pukul pompuan nih! Byk2 la sabaq dek oii...dekatkan diri dgn Tuhan semoga mendapat petunjukNya utk buat pilihan terbaik. Also, consult2 la mak-pak yg jauh lebih byk pengalaman...jgn nak ikut ati kite je oteeyy? I wish you all the best.