Friday, October 20, 2006

Salam Syawal dari Kak Red...



akak sedihlah...

akak type pepanjang lahanad, dah save molek2 kat opis tau. blogspot buat hal lagi, terus ilang apa aku type. aku dah x de idea nak tulih apa dah, bayangkan berejam nye entry syawal...tension bangat!


tapi kan, akak penah tension gak masa buat esemen pastu ilang, so akak kira, ni mmg mencabar kesabaran aku je lah, take it as ez as possible, at the end, it s only an entry which need to be typed again..argghhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!




so pasal akak mintak compensate dari mngt umah akak tu kan, ni ha, sms dr GM tu lah...pastu followed by called to sirman and 2 letters from them. 1st letter katanya; kami x leh nak bayau pasal melanggar polisi syarikat kami (tok nenek ko lah!!!). 2nd letter lak katanya, tapi kami berbesar hati memberi duit raya supaya anda menyambut syawal dengan gembira bersamaan dengan amount yang anda minta. (bolehhhhhhhh???). so akak dapatlah apa yang akak nak, patut aku claim 80ribu, lagi senang ati kan?




part tu dah settled. barang kemas - solve to insurans lah. pas raya nanti nak claim kat loan banker akak lak, u see this? pecah umah bukan segala pemunah hidup..ada gak leh mengkayakan kau. tp ko jgnlah nak riang ria lak bila umah ko kena pecah. kes akak lain, aku lawan habis abisan, kebetulan umah akak pun being insured pun pecah umah ni, so insyallah we will get something later on.




comel x budak kecik ni tido? dia tidolah....tido sambil berdiri. yang benornya gegirl ni dok asyik tgk kartun sambil nyanyi2 sambil nari2, pastu dia pi celah sofa tu, mulut murai dok nyanyi lagi, sedo2 akak rasa dia dah diam lak..aku perati dr jauh...ya rabbi, dah tido ko! tido sambil berdiri ok.





ko gilalah kan kalo ko nak suh akak biarkan je dia tido lena kat situ. pas akak snap2 gambo dia 2 pcs, akak terus angkat dia bwk ke katil. sian dia...letih. gamaknya x lena tido kat day care centre tu. dia x sukalah dik dok situ, so dah abih dah, ckplah 3 ari je dia dok kat situ. orang luar jaga dr family sendiri jaga ni lain citarasanya. wpun dia dok kejap je dr kol 2 lebih till kat2 kol 6 tapi still 4 jam yang seksa padanya.


dah 3 petang akak amik dia, so excited bila dia nampak akak...syahdunya hati.


rasa syahdu gitulah bila dengar lagu raya kan....syawal dah nak dekat. so since 3 suku antara kamu tidak mempunyai access pc at home, also no blackberry wt gprs bagai, meh lah akak amik kesempatan di ari terakhir kita bekerja ni utk bersalaman dan bermaafan ngan korang semua.


kak red, dengan ini...Mohon maaf atas salah silap jika ada terguris kata, das2 lazer aku yg buat korang sentap, gurau2 maksima akak yang melampau ubibatas, maafkan segala pernyataan kejam dari akak yang menggangu fikiran, mengusik jiwa, menggores perasaan, mencalar ego dan mencabar kesabaran pembaca-pembaca blog ini. ..kira halalkanlah segala makan minum pelbagai lagi. makan hapanya....dah sah2 ni alam maya nye cerita. tapi ada gak yang kenal akak di luar gitu kan...woi Ash,Mal, Fb, Jat pas raya kita sapedek!


untuk yang pulang beraya, berhati2 di jalan raya...kalao pun bercarpool or berkonvoi, make sure yang di sebelah x tido, layan si driver berbual. jangan ko makan ke isap rokok lak sambil drive di siang2 ari puasa ni - Mal and Ejat take note yeah!!!


cepat2lah korang balik kampung, biar lega sket kl ni ha, akak pun sudi mengingatkan pada korang semua yang pulang beraya tu, kalau dah balik kampung tu, bwklah jugak buah tangan utk orang tua kita tu. barang kuih sebalang 2, baju selai pun dah buat si tua kat kpg tu pilu. ingatan dari anak di perantauan gitu kan....


duit raya jangan dilupa bawak sekali...pada yang baru kenal kak red ni, akak ada 2 orang anak. kalau malas nak mai umah akak, nnt akak bagi acct no, yelah....nak memurahkan rezeki kita, bagi lah duit raya kat si anak2 kecil ni, bukan takat dema je suka....mak pak dema pun lagi suka. penuh tabung duit tabung aji dema tu nanti...ni kalo anak2 akak lah kan.


untuk warga emas pun janganlah kedekut sgt nak memberi. agak2 kempis dah poket korang, x pek lah akak nak nolong dooo....buat keje part time lah pas raya ni ye dak? lagi satu, bila dah balik sana tu, kalau boleh, x yah dahlah korang balik2 kl ni ha. dok je menetap kat kampung korang tu yang rindukan sgt kat ko. buat nyemak je korang kat kl ni, buat aku pi keje jem je jalan tau!!! ko gila kan, suka2 aku je nak suh korang x balik, ko ingat kl ni datuk bandar aku punya???


bila nak balik sini gak, bawaklah jugak bekalan kuih raya dr umah mok ko, akak kau ngan makcik kau gak. coz akak takut nanti pas seminggu raya, ada yang terpaksa bukak balang kuih buat lunch and dinner. silap2 ada yang bedal maggi bersama roti gardenia. kita ni gaji awal sangat kan....ada sebulan lebih lagi woo nak go to nov nye salary.


akak x ke mana di kl ni, kan aku dah ckp aku nak beraya kat fed highway tu ha..nak cuci kasi bersih ngan rantai platinium baru akak ok!!! ceh....muntah aku! akak ni pagi raya tu dah sah2 lah aku yg bangun dulu. memandangkan akak ko ni x geti nak buat rendang (ni aku mengaku sangat2lah)...so akak ada tempah rendang as usual dari special chef akak. makcik ni usually suh lakinya anto kat umah akak kol 7 pagi raya tu lah.


ngan rendang ketupat kuah kacang siap diantonya, pastu br akak kejutkan sirman utk siap2 pi semayang raya wt abang. gegirl akak biarkan dia lena tido, budak umur 2 taun nak pi semayang raya buat hapa...buat kecoh masjid je. bila korang nak pi semayang raya tu, x yahlah pakai capal ke seliper lawa2, ada gak nanti yang ilang kat masjid tu. penyangak mana kira ari....


pastu bila dema dah balik dr masjid barulah kita bersessi maaf maafan and sirman will always give duit raya kat kami bertiga ni. pastu makan segala, dah siap kami pun bertolak ke umah abah akak yang jauhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh nun x sampai 5min by car! aterrr.....nyer.


since mak akak ngan adik bongsu masih lagi di mekah, so raya kitorg x kick sangatlah. x de rendang mak .... ayokkk sedihnya akuk! kat umah abah akak ni x lelama....paling lama pun 2 jam jer pastu terus bergerak ke umah mertua akak yang kalo masa raya ni mau stgh jam je dah sampai........u see, pasal korang dah balik kampung kan, jalan dah sah2 lah lengang siottttttttt.


kat in law's house akak ni byklah umah dr umah yang nak diterjah. dah get used lah akak. dinihari malam baru kami pulang semula ke Vista - kompem badan aku cam peleot lah masa ni. penat woooo. raya kedua pun kalo abah akak nak ke mana2, kenalah bawak since apa2 pun mmg akak lebih kan abah akak ni dari adik badik akak yang lain.


this year, kami berseragam purple (dapat gak akak keluar dari kaler merah ....). abah akak pun akak belikan baju melayu purple gak. kaedahnya kan, adik pompuan akak nak kawin bulan 12 ni, so dia dok paksa la kitorg ni sume pakai purple raya ni supaya kawinnya nanti leh pakai lagi sekali baju2 tu. siot je...ko ingat dia nak sponsor kain ke? dia sponsor kaler je, kain aku kene beli sendiri le ngok.


pastu raya ketiga so on, kitorg dah keje balik. tp akak ni tengoklah, aku dah applied cuti, agak2 mata aku malas nak bgn kang, aku x de le nak pi kejenya yang lengang tu. tapi jumaat tu mmg akak kerojer ler....cuti x banyak le.



ha ko nak tau, for the first time akak buat baju kurung raya sampai 5 pasang. banyak gile ni. bila nak pakai lagi tak tau lah. nak pi opis? extravaganza sgtlah....nak pi umah org kawin pun, kawan2 aku majority dah kawin, lainlah ada yang menjanda n menduda pastu nak naik pelamin lagi tu, jemput2lah aku wei....aku ada byk baju ni!!! satu lagi baju purple akak, si Y ni bila lah nak siapkan...baju tu aku nak pakai di raya ke2.....budak tu ngah mati kederat gamaknya bertimbun kain nak kena kejar siapkan.... tu lah, malam2 dok cc lagi, kan x siap baju orang.


sah2 baju akak tu kan sampai taun depan nye raya mau aku pakai gak. taun depan akak nak pakai kaler ijau blog mal pulak. tapi kalo last minute tuko kaler, silap2 pi kat red balik kan....harussssssssssss gituk.


so gitulah citer syawal kita arini and so on.

gembira2 di Syawal mulia ini, sapa2 nak terjah rumah akak ke nak tanya khabar akak sekluarga nak menyibuk2 sms akak, mek ni ha no akak...aku berani mati punya pompuan (except bila kena kejar road bully lah aku takut)...019-320 6264. bak kata abang im, akak ni one kind red mom ek? wahhhhhhhhhh.....das kang!

apa lagi nak cite ek.... koranglah pulak citer ..... aku host, so sah2 korang baca cite akak kan. akak nak dengo gak cite beraya korang. raya kat mana? baju raya kaler apa...


btw, for Fear Factor Malaysia nya fans...petang raya, ms kita ngah sibuk2 final buka puasa, ngah sibuk2 ngan ketupat rendang, ngah sibuk bertakbir raya, NTV7 nak on airkan - behind the scene of FF, so kalo nak tgk akak korang ni yang STAR, blogstar, bloggers idol ni, pi le jenguk..x taulah kalo behind the scene ni camne gayanya, tu kalo kowang teringatlah nak jenguk. ntv7 ni palat pun ye, x tau sensitivity org nak nyambut raya, yg ko pi tayang petang2 raya tu pejadahnya. kalau nampak akak tu, pakat2lah gelak ramai2 ye...kalo x de tu, rugi le kowang x pat tgk.


Despite of all the bad things happened to me. I'm blessed with a very nice people around me. I have a large loving, caring, preaching, stand by my side no matter what happened - laki akak, anak2... understanding, very helpful and love me to the bits and circles of good friends. To all of you, my bloggers readers, my bloggers frens, yang senyap membaca x bersuara...my personal frens, i wish you salam syawal and mohon maaf dari kak red sekeluarga - sirman, abang and gegirl.


till then....




7 comments:

Archmal Gustov said...

yyyeeesss....leh carut dulu....panas2 lagik nie...


apo laa kak...lom raya lagik.... kompiden je kompom sibuk mlm raya kan...maitlah mak nyer entry sasah past ternsde nyer entry...*nanges*


esok org nak balik kg dah...yeyy....




failed laa mak cik ni tak reti nak masak rendang...


kak , sadepek tu nate gapo??

perjalanan hidup said...

selamat hari raya kak red!

Leilanie said...

Selamat Hari Raya.
Berhati-hati di jalan raya....
OK.

See ya soon.
:)

Anonymous said...

selamat raya, aku raya ni tak decide lagi nak pg mana, mak suh balik muadzam tapi aku sudah hasut adik2 aku tak yah balik, suh je mak aku dtg klang umah adik aku, adik2 aku ikut aku bab2 family matter ni, jahat aku, rasa tak penah kita orang pagi raya kat muadzam, nak buat cemano, sorang pun aku tak kenal kat sana kecuali mak, bapak tiri aku and adik2 tiri aku, gilo apo raya duk umah jo...hehehe hope mak aku tak terasa la kan...kot2 dia pendam dlm hati, dosa besar tu...tapi aku kasi baikkkk punya pancing, aku buat baju raya (every year pun) tuk dia, so dia nak, dia kena dtg ambik...hehehehehe pastu aku kasi la duit raya + duit minyak keta dia...jahat tapi niat baik...
for RED, happy raya...

eVerYthInG SHASHAY @ ASH said...

"Eid is for him whose fasts have been accepted by Allah, and whose worship has been appreciated by Allah. Everyday in which you do not disobey Allah is a day of Eid" from Iman Ali(RA) - ni petik from the sun arini ni frontpage. so makmerah x erti2 nk masak rendang gi ekk? kanker dh bayk yg segera2 jual paket2 bagai kt supemarket tue??tpi klau dh tradisi beli ngan makcik 2 xper gak, at least makcik tue ada loyal customer tiap2 ari raya. oke lah slam eid mubarrak from ash n familia oso coz we r heading north 2moroe. wishing u n ur purple familia de happening thingie on dis coming festive.. hmmm taking care 2 all ppl of this blog n hopefully c u guys later after raya break k ! no crazy pantun from me 2 end my comment here but i would like 2 knoe "dude !! where's my tori nacai ?? "

Shah said...

Selamat Hari Raya Kak Red. Congrats also on your winning the Blogger Idol.

Regarding the egroup for our apartment nanti after Raya will put up notices for whoever wishes to join. Was a bit busy the past few days.

Also nak tanya sikit, how much did the alarm system for your place cost? Ingat nak pasang jugak la at my place. No point nak harap security sini boleh prevent break in...

Unknown said...

wah...tu lah tangna kak red gatal je terasa..nak dapat duit raye..muahaha